Forum używa ciasteczek
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ansaldo A.1 Balilla
#1
Zatem dodaję swoją galerię modelu Ansaldo A.1 Balilla.
Wydawnictwo WAK, skala 1:33, autor opracowania Maciej Lewan.

     Opis samolotu podaję za opracowaniem Autora:

      „Tworzące się po odzyskaniu niepodległości lotnictwo polskie posługiwało się głównie samolotami pozostawionymi przez zaborców i zdobytymi w okresie Powstania Wielkopolskiego. Szybkie zużywanie się tego sprzętu i brak części zamiennych wymusiło potrzebę uzupełnienia lotnictwa o nowe samoloty. Latem 1919 roku przebywająca w Turynie Polska Misja Wojskowa Zakupów z pośród przedstawionych samolotów myśliwskich wybrała Ansaldo A.1. Po zaakceptowaniu w sierpniu przez krajowe władze nastąpiło podpisanie umowy z firmą Ansaldo na zakup 10 egzemplarzy samolotów Balilla. Były one wyposażone W silniki SPA 6 oraz osprzęt do karabinów Vickers, które sprowadzono z Anglii. Pierwszy transport dotarł do Warszawy 9 stycznia 1920 roku, a już 24 kwietnia podpisano umowę na dostawę następnych egzemplarzy. Ogółem kupiono 35 samolotów tego typu, które w polskim systemie numeracji otrzymały nr 16 (najwyższy znany to 16.15).

     Wszystkie samoloty zostały zmontowane w Warszawie, a oblotów dokonano na lotnisku mokotowskim. Po przekazane 7 Eskadrze samoloty w dniu 10 kwietnia 1920 roku udała się grupa w składzie: C. Fauntleroy, E. Chess, H. Rorison, F. Crawford i A. Seńkowski. Odlot z Warszawy, planowany na 25 kwietnia z powodu niepogody został przesunięty o tydzień. Dopiero w dniu 25-go maja Balille dotarły do Białej Cerkwi, gdzie stacjonowała wtedy eskadra. W trakcie przelotu w dniu 1-go maja podczas lądowania w Łucku dwa samoloty na skutek słabej widoczności uległy zniszczeniu. Przybyłe do eskadry nie zastąpiły Albatrosów D.III Oef. w które była wyposażona eskadra, lecz stanowiły jej uzupełnienie. Eskadra ta wzięła udział w końcowej fazie wyprawy Piłsudskiego na Kijów. W ostatniej fazie działań wojennych eskadra znajdowała się w rejonie Lwowa. W dniu 11 maja 1921 roku ochotniczy personel amerykański został zdemobilizowany, a eskadra całkowicie spolonizowana — w tym okresie była już całkowicie wyposażona w Balille.”

     Od siebie dodam, że przedstawiony tutaj samolot pochodził z drugiej dostawy z Włoch. Samolotem tym latał Merian Cooper, który wraz z innymi Amerykanami zgłosił się na ochotnika do lotnictwa polskiego. W dniu 13 lipca 1920 roku został zestrzelony i dostał się do niewoli bolszewickiej. Mimo wszystko po pewnym czasie zdołał uciec i przez Łotwę powrócił do Polski. Po wojnie wrócił do USA i kontynuował karierę w przemyśle filmowym. Dorobił się nawet Oskara!


[Obrazek: 435_11_11_18_9_32_21_58291261.jpeg]



GALERIA
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości